HiP3 2009-2012

TACK FÖR TRE UNDERBARA ÅR!

 Hoppas att vi ses igen!


Här lägger jag ut de flesta av de papper du får på lektioner. Länkade dokument finns både i den löpande texten och i rutan här bredvid (där det står LÄNKAR TILL DOKUMENT - här finns de 25 nyaste dokumenten) .  Samtliga dokument sedan du började gymnasiet finns längst ner på sidan.

Allmänt

Resultaten av en slutenkät för HiP.

Förtroendeelever är Abel Araya och Tora Syll.

En blankett med mål för studierna.

Resultat från prov om Rwanda.

Provschemat 2011/12.

Resultatet från utvärdering av universitetskurs och antisemitism

Brev till föräldrar med detaljer om resan till Strasbourg. Rapport från resan (som har skickats till skolledningen)


Samhällskunskap C

Utvärdering av kursen.

Här är fördelningen på de olika länderna i FN-rollspelet. Här är en reflektion.

Internationell ekonomi

Här finns frågor till lektionen den 15 september.

Länk till diskussion om This is England. Frågepapper till this is England

Glosor kring statsskick. En uppgift kring valet i USA


Historia C

En planering för höstterminen. Bilder med historiesyn till den danska kanonen. frågor till  Oral History.

Bilder av historia.


Från läsåret 2010/11

Program för hipparnas dag.

Tider för utvecklingssamtal den 24 november.

Bemanning på öppet hus och mässan.

Historia B 2010/11

En planering för höstterminen. En planering för vårterminen.


Kalla kriget

Ett kompendium, eller ett utkast till ett kompendium, om det kalla kriget.

Sovjetisk terror

Planering för avsnittet om den ryska revolutionen och den sovjetiska terrorn. En stencil om olika perspektiv på folkmord. Lite fakta kring folkmord. Ett kompendium med lektionsanteckningar. Den goda och den onda revolutionen. Hemtentan.

Antisemitism

Ett lektionsupplägg för universitets-studierna. Kursbeskrivning för dessa studier. En litteraturlista. Ett program för resan till Berlin. En keynote för tidig antisemitism och ghetton. Rumsfördelning till Berlin. Karta över Berlin och våra besöksmål. Diverse bilder från resan. Håkans anteckningar från de tre första universitetslektionerna. En sammanställning av enkäten kring resan till Berlin. Håkans lektionsanteckningar, en version som e-pub för din iPad och en PDF-fil. Frågor inför seminarierna.


Samhällskunskap B 2010/11

Sammanställning av resultaten från en utvärdering i samhällskunskap B.

FN-rollspel

Utkast till fördelning på FN-länder. En skiss på anarki och interdependens.

Planering inför FN-rollspelet. Frågor som förhörs den 25.11. Instruktioner för en reflektion.

Nationalekonomi

En planering. Här finns instuderingsfrågor. Ett kompendium med lektionsanteckningar och vackra bilder. Kopior på ett bildspel kring adaptiva förväntningar. Ett papper på engelska om de rationella förväntningarna.


1989-2011

En planering. Vilka jobbar ihop med vilka länder? 


Från läsåret 2009/2010

Resplan Bryssel/Flandern. Frågor som ska besvaras i Afrikamuseet.

Ett kontrakt inför studenten 2012. Idéer till vad vi ska göra med klassens femtio kronor.

Bokning av utvecklingssamtal (Håkans mentorsgrupp). Och för Bengts grupp.

Ett utkast till bemanning under gymnasiemässan. En fusklapp om historieprogrammets fördelar inför mässan. Bemanning på Öppet hus.

En utvärdering i halvtid för både samhällskunskap och historia. En utvärdering av hela årskursen, med visst fokus på historia och samhällskunskap.

Historia

En terminsplanering för höstterminen. En planering för vårterminen.

Bokläsning. Här finns en lista med boktips för den bok du ska läsa under sommaren.

Imperialism och första världskriget. Instuderingsfrågor till första världskriget.

Slaveri. Intressant nog börjar vi slaveriet med Roms undergång och hur man skapar ett problematiserande arbete. En lista med bibliotekets slavböcker.

Revolutionernas tid. En övning kring Cesare Beccarias syn på dödsstraffet. Lite lektionsanteckningar om den amerikanska revolutionen. Instuderingsfrågor till avsnittet plus provsidor och annat godis.

Planering för avsnittet Tidig-modern tid. Lite poetiska texter kring Latinamerika, författade av den uruguayiske författaren Eduardo Galeano.

Svaren på en inledande enkät på programmet.

En inledande läxa på epoker och vissa nyckelår.

Planering för kursen Historia Modern i veckor och i innehåll.

Vad är historia? Ett citat:

«Det finns i grunden två sätt att betrakta historia. Det ena är framåtsyftande och visar att vi, vårt nuvarande samhälle och dess problem, är resultatet av historiska utvecklingar, att vi är och har historia. Det andra sättet är bakåtsyftande eller verkningshistoriskt och handlar om att vi för att orientera oss och skapa mening i våra liv vänder oss tillbaka och tar historien i bruk, att vi gör historia. I praktiken måste dessa båda historiska dimensioner ses i ett sammanhang, eftersom de ömsesidigt påverkar varandra.»


Samhällskunskap

Migration. Ordning för redovisningarna.

Nationalekonomi. En planering. Ett kompendium med lektionsanteckningar. Hemtenta med deadline 18 maj.

Arbetsmarknad. Jobb att söka.

Ideologier och svenskt statsskick. Frågor till Antz

Planering för befolkningsavsnittet. Instuderingsfrågor till avsnittet. Ett kompendium med lektionsanteckningar.

En uppgift kring drömsamhället.



LÄNKAR till dokument (Överst är nyast)

slutenkät HiP 2012 svar.pdf

resultat ShC HiP3 VT12.pdf

bilder av historia HiP3.pdf

usa val

Fritidssysselsättningar under tonåren

statsskicksglosor

Frågor till THIS IS ENGLAND

reflektion 11 HiP3

Bemanning

Rapport_Euroscola

brev EUROSCOLA

historiesyn

utv universitetskurs

Planering, ht 2011 (HiP), 2 september 2011

fragor till HiP3

fn-fordelning 2011

resultat prov

studiemal

resultat HiP2 Sh

seminariefragor

HiP2 i Berlin

HiP2 i Berlin

HiP2 var en vecka i Berlin. Här följer några av bilderna från resan.

lektionsplan as nyast e-pub

lektionsplan as nyast pdf

rapport Berlin

noteringar 1-3

KARTA BERLIN

PLANERING Historia B,

PLANERING Historia B,

 HiP2, vt 2011

Vecka 3 Torsdag 20 januari - Grupparbete: Avkolonialisering 

                       Fredag 21 januari  - dito   

Vecka 4 Torsdag 27 januari   - dito

  Onsdag 28 januari  - dito   

1989-2011

1989-2011 

Samhällskunskap b och Internationella Relationer

Ni skall arbeta två och två med att göra en analys där ni jämför händelserna i ett land 1989 (och några år efter 1989-  fram till ca 1995) i samband med det kommunistiska staternas fall med de händelser som nu sker i Arabvärlden. …

parlista 1989-arbete

rumsfrdelning Berlin

antisemitism keynote

Berlinprogram

plan makro

PLANERING HIP2

arbetsområde: NATIONALEKONOMI

MAKRO

Tidigare: Inflation, konjunkturer, pengar, BNP

Vecka 4: Phillipskurvan, stagflation

Vecka 5: penningpolitik, finanspolitik 

Phillipskurvan och NAIRU, Monetarism o keynesianism

adapexp

kompendium makro

Indstuderingsfragor makro

AS Temakurs för Historieprogrammet

Lektionsupplägg temakurs AS Histprogrammet

Temakurs: Antisemitismens moderna historia fram till Förintelsen

Temakurs: Antisemitismens moderna historia

Lärare: Henrik Rosengren, henrik.rosengren@hist.lu.se

5x2 timmar

Kursbeskrivning

Antisemitismen föddes inte i det nazistiska Tyskland, även om det nazisterna gjorde i antisemitismens namn hitintills är unikt. …

hemtenta HiP2

reflektion 10

ond god revolution.key

kompendium rysk rev

israelfrågor

Att kunna om Israel/Palestina/Gaza inför FN-rollspelet.

Kort historik efter andra världskriget. Fokus på Israels bildande och de olika krigen.

Identifiera inblandade aktörer och deras respektive motiv:                                                      

utvecklingssamtal hip

FN-rollspel

FN-rollspel

Planering HiP2

FN-rollspelets hemsida har adressen http://web.me.com/hakan_danielsson/Rollspel_10/Startsida.html

Tidigare Internationell politik, landpapper, med mer

V45  Ons 10 Självständigt arbete

folkmord

planering HiP rysk

folkmordsperspektiv

anarki interdependens

kallt krig kompendium

program hip2

PLANERING HiP 2, ht 2010

PLANERING HiP 2, ht 2010

Vecka 33 Torsdag 19 augusti - Bokprojekt 

Vecka 34 Måndag 24 augusti  - Manual för Palestinaarbetet

Onsdag 25 augusti - Palestinafrågan före   

                              Osloavtalet

FN_fordelning HiP2

Hip_utvres_10

migrationsredovisningar

Hemtenta HiP

kompendium_mikro

planering ek forum

tervurenfragor

resplan Bryssel

instuderingsfragen_wwI

instuderingsfragen_wwI

Platsansokan

utv_hip_09

problem

bokning utvecklingssamtal

instud_rev_hip

bemanning_ nov_oppet

antz

USP HiP

bemanning_gymnasiemassan

lektionsanteckningar am

cesare beccaria

bemanning gymnasiemassan

avstamning_HiP

befolkningskompendium

terminsplanering

instuderingsfragor befolkning

femtioideer

Historia modern

Historia modern


Det moderna Sveriges framväxt






Läskurser


1. Sverige från Gustav Vasa till 1800-talet

”Sveriges historia är dess konungars”

Svensk inrikes- och utrikespolitik

2. Den industriella revolutionen och det demokratiska genombrottet

studentkontrakt

latinpoesi

planering HiP ren

planering_hip_bef

inled enkat HiP svaren

inledningsenkat

epoker

PLANERING HiP, vt 2010

PLANERING HiP, vt 2010

Vecka 3 Tisdag 19 januari - Slaveriet – eget arbete 

Onsdag 20 januari - SYV-information  

                        Fredag 22 januari  - Slaveriet – eget arbete    

Vecka 4 Tisdag 26 januari   -

The rational expectations revolution

The rational expectations revolution

The rational expectations revolution swept through the economics profession in the 1970s in a way that no other set of ideas had done since Keynes. Although largely associated with the free-market, non-interventionist wing of economics, the rational expectations revolution has been far more wide reaching. …

Dromsamhället

Det finns en principiellt intressant diskussion som har förts mellan två amerikanska filosofer: John Rawls och Robert Nozick. Den handlar om hur drömsamhället ska se ut. Rawls gav redan på 1970-talet ut en mycket inflytelserik bok ”A Theory of Justice”. …

Slaveribocker

2009-12-09

Tema slaveri

På Kattes bibliotek finns följande böcker:

Andersson, Bengt

Ekonomisk-historiska teman till antikens ekonomi

1974

K.2 

Blundell, Sue

Women in classical Athens

1998

K.2

Bra böckers världshistoria. …


skapad av Håkan Danielsson, lärare i historia/samhällskunskap på Katedralskolan i Lund